WIL JIJ OOK VAN JEZELF LEREN HOUDEN?

60 tips voor jouw mooiste en gelukkigste leven

‘Dat jij niet gelukkig bent!’ 

‘Daar kan ik echt niks mee.’ 

Je ziet er goed uit, je hebt een goed betaalde baan, je legt makkelijk contact, je hebt een toffe groep vrienden, je bent lief, je doet zoveel leuke dingen, je bent intelligent en toch ben je zo onzeker en ongelukkig. 

 

Dit was het einde van onze relatie en het startsein voor mijn zoektocht naar meer zelfvertrouwen en gelukkig zijn. 

 

En het is gelukt. Ik heb zelfvertrouwen en geluk gevonden. En nog zoveel meer. Vrijheid, plezier, innerlijke rust, een geïnspireerd leven.

 

Iedere dag leer ik bij. Opleidingen, trainingen, boeken, podcasts. De inzichten gaan steeds sneller. Dat ik me zo fijn, krachtig en ontspannen zou kunnen voelen had ik nooit kunnen dromen. 

 

En dat gun ik jou ook. 

 

Daarom deel ik mijn 60 tips met jou over gelukkig zijn. 

Emoties in balans

‘Dat linker meisje ziet er goed uit. Dat kan je van het rechter meisje niet zeggen.’ 

Dat rechter meisje was ik. Samen met de scheiding van mijn ouders. De korte periode dat ik buiten het populaire vriendengroepje lag. Het maakte allemaal dat ik in een emotionele rollercoaster terecht kwam. En al die emoties wilde ik echt niet voelen. Mochten er niet zijn. Drukte ik weg. Maar dat werkt niet. 

 

1.  Omarm en accepteer je onzekerheid en ongelukkig zijn

Dat haalt de zwaarte eraf. Het is als een bal die je onder water houdt. Dat werkt niet. De bal, de onzekerheid, schiet omhoog. Wil gezien worden. Als het er mag zijn, mag drijven, is er rust in de onzekerheid. Dit geldt voor iedere emotie.

 

2. Spreek je diepste gevoelens, pijn en verlangens uit​

 

Ik ben een makkelijke prater. Maar hetgeen wat echt belangrijk is voor mij hield ik voor me. Ik spaar graag anderen en kies liever voor de lieve vrede. Houd je teveel binnen, dan word je ongelukkig. Spreek je emoties en gevoelens uit. Deel je diepste pijn. Spreek je diepste behoeftes en verlangens uit. 

 

3. Emoties zijn niet meer en niet minder dan energie in beweging

Zolang jij je verzet tegen gevoelens en emoties zal je geen zelfvertrouwen gaan ervaren. Leer gevoelens en emoties te zien voor wat ze zijn; energie in beweging. Het komt en het gaat weer als jij er geen weerstand op hebt.

 

4. Doorzie je patronen

Leer je patronen van weerstand en afwijzing op emoties helder te krijgen. Wanneer zit je in de weerstand? Alleen al de weerstand leren zien, helpt te ontspannen in de emotie.  

ZELFLIEFDE

Zelfafwijzing, zelfkritiek, niet kunnen houden van wie ik was. Als ik in de spiegel keek zag ik geen mooie vrouw. Ik was echt niet gelukkig met mezelf. Ik zocht bevestiging in de buitenwereld. De buitenwereld moest mij bevestigen dat ik goed genoeg was.

Wat ben ik blij dat ik de zelfliefde heb ontdekt. Van alles wat ik leerde, heb ik een eigen methode ontwikkeld. Een overlaod aan zelfliefde heeft ervoor gezorgd dat mijn leven echt is veranderd. Hiermee veranderde ik mijn onzekere energie naar een fijne liefhebbende energie. Opeens vond ik mezelf goed genoeg. En niet alleen dat, ik kreeg op zoveel andere gebieden inzicht in mezelf en in het leven. Hierdoor ben ik het leven gaan ervaren van ingewikkeld, naar zoveel makkelijker. Van overleven naar leven. Van niet luisteren naar mijn eigen behoeftes naar kiezen voor mezelf en wat goed is voor mij. 

 

5. Start met zelfliefde

Start alsjeblieft vanaf vandaag met alleen maar lief te zijn voor jezelf in woorden. Dat maakt zo'n groot verschil. Zeg zoveel mogelijk lieve dingen. Wat heb je te verliezen. Tot op heden waren het vast afwijzende woorden. Stop daar mee! Geef jezelf maximale zelfliefde! Iemand moet het doen!

 

6. Breng je aandacht naar je hart

Geef liefde aan jezelf door je aandacht te brengen naar je hart en daar heel veel liefde naar toe te sturen. Denk aan liefde terwijl je je richt op je hartstreek. Laat het daar warm worden.

 

7. Ieder oordeel naar de ander is een oordeel naar jezelf

Wees lief naar anderen in je oordeel. Want ieder oordeel naar de ander is een oordeel naar jezelf. Ieder compliment, aardige woorden naar een ander zal ook jou een goed gevoel van liefde geven. 

POSITIEVE MINDSET/GEDACHTEN

‘Ik wil niet onzeker zijn.’ ‘Zie je wel dat ik niet goed genoeg ben’. ‘Volgens mij is hij niet tevreden over mijn werk’. ‘Ben ik niet te dik’. ‘Zie ik er wel goed uit?’ 

 

Allemaal negatieve gedachten die zich herhaalden in mijn hoofd. Er was geen ruimte voor positieve gedachten. En al deze negatieve gedachten creëerden onrustige gevoelens in mij. Ik geloofde ieder woord. Maar het waren woorden uit het verleden. Het waren niet mijn woorden. Gebeurtenissen uit het verleden hebben mij doen geloven dat ik niet goed genoeg was. Niet leuk genoeg was. Niet volmaakt genoeg was.

 

Nu weet ik beter. Ik mag een nieuw verhaal geloven. Sterker, ik mag ieder verhaal geloven. Het is allemaal waar. Als ik geloof dat ik niet goed genoeg ben, dan ben ik niet goed genoeg. Als ik geloof, dat ik goed genoeg ben, dan ben ik goed genoeg. Zo simpel is het. Echt waar! 

 

8. Focus je niet op wat je niet wil, maar op wat je wel wil

Focus je niet op wat je niet wil, maar op wat je wel wil.  In plaats van ‘ik wil me niet onzeker voelen’, richt je je op ‘hoe kan ik meer zelfvertrouwen ervaren’. 

 

9. Wat is waardevol aan jou? 

Richt je op wat waarde-vol is aan jou, niet op wat ‘waarde-loos’ is aan jou volgens jezelf. 

 

10. Kies voor helpende gedachten

Vervang niet-helpende gedachten voor helpende gedachten. Vervang ‘wat heb je dit toch stom gedaan’ in ‘dat was niet zo handig’ of ‘weer wat geleerd’. 

 

11. Dankbaarheid

Schrijf dagelijks drie ervaringen of dingen op waar je dankbaar voor bent.

 

12. Je bent wat je gelooft

Je bent wat je gelooft. Dus geloof jij dat je onzeker bent, dan ben je onzeker. Leer nieuwe geloven aan. It’s all in the mind. Geloof dat je je kan schonen van negatieve gedachten. Geloof dat je geweldig bent. Geloof dat alles mogelijk is en het is mogelijk. 

13. Is het waar wat je denkt?

Byron Katie heeft vier prachtige vragen voor overtuigingen die je bent gaan geloven. Zijn je overtuigingen waar? Of heb je ze overgenomen toen je jong was? Door een gebeurtenis? Door iets wat iemand zei? Pas maar op, straks ga je ontdekken dat het helemaal niet waar is dat jij niet goed genoeg bent. 

De vier vragen:

- Is het waar? 

- Kun je absoluut weten dat het waar is? 

- Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?

- Wie zou je zijn zonder de gedachte? 

14. Waar ben je trots op?

Schrijf dagelijks iets op waar je trots op bent.

 

15. Vier je successen

Vier je successen. Wanneer heb je je onzekerheid overwonnen, waardoor je weer een stapje verder bent op je pad naar zelfvertrouwen.

 

16. Vervang 'ik voel me altijd onzeker'

Vervang 'ik voel me altijd onzeker' in 'ik voel me wel eens onzeker in bepaalde situaties, en het gaat altijd weer voorbij'. Je bent namelijk nooit altijd onzeker. 

ONTSPANNEN KRACHTIGE ENERGIE

Mijn energie was vaak laag, vermoeid, onrustig. De gevoelens in mij (de energie) voelde vaak niet goed. Niet zo gek toch, als je bedenkt dat mijn gedachten mijn gevoelens bepaalden. Als je afwijzend en kritisch bent naar jezelf kost dat energie en creëert het niet fijne gevoelens.

 

Ook gaf ik veel energie weg. Herken je dat? Dat je aandacht, je energie, vooral bij de ander is. Als hij maar gelukkig is? Als zij mij maar aardig vindt? 

 

Als je leert kijken naar energie, dan kan je je energie veranderen; verbeteren, bij je houden, verhogen. 

 

Alles is energie in beweging. 

 

17. Zelfliefde verandert je energie

Door zelfliefde verander je je energie naar een fijne zachte energie. De energie die je werkelijk bent. 

18. Haal je energie terug

 

Als je onzeker bent geef je veel energie weg, omdat je veel bezig bent met je omgeving. Haal je energie terug. Breng de energie terug naar jezelf. 

 

19. Maximale selfcare

Ga sporten. Eet gezond. Ga op tijd naar bed. Dit verandert je energie positief. Ken je die dagen dat je je lekker voelt. Dat zijn de dagen dat je je lekker in je lichaam voelt.

VERBINDING MET JEZELF

Ik vond de verbinding voelen met mezelf erg moeilijk. Omdat ik zo druk was in mijn hoofd. Bezig met de ander. Wat de ander denkt. Bevestiging zoekend buiten mij.

 

Ken jij dat ook dat je de aandacht vooral bij de ander ligt. Je verantwoordelijk voelt voor het gesprek, voor de sfeer en voor de ander. Je wil er voor de ander zijn, niemand kwetsen of pijn doen. Dus cijfer je jezelf maar weg. 

 

Nu voel ik me zo verbonden met mezelf. Omdat ik heb ontdekt waar de werkelijke verbinding met mezelf zit. In mijn lichaam. Best logisch toch? Als je met je aandacht bij de ander bent, dat je dan geen verbinding met jezelf ervaart. 

 

20. zelfvertrouwen en verbonden voelen met jezelf zit in het contact met je lichaam

Zelfvertrouwen zit voor een belangrijk deel op lichaamsniveau. Als kind hebben we een ontspannen buikademnhaling. Door gebeurtenissen die we als angstig hebben ervaren zijn we steeds hoger gaan ademen. Als je onzeker bent vermoed ik dat jij ook hoog ademt. 

 

21. Verplaats je aandacht naar je hart- of buikgebied

Onbewust volgen we onze aandacht. Onze aandacht gaat eigenlijk altijd naar ons denken zonder dat je het door hebt. Als je onzeker bent, gaat er veel aandacht naar wat er mis is aan jou. Door je aandacht te verplaatsen naar bijvoorbeeld je hart of je buik zal je direct al meer zelfvertrouwen en verbinding ervaren.

 

22. Maak verbinding met je lichaam en je ademhaling

Echt zelfvertrouwen zit niet in je hoofd. Je ego kan je rustig krijgen door daar lief voor te zijn, compassie-vol. Maar echt zelfvertrouwen zit veel meer in je lichaam. Leer verbinding te maken met je lichaam en je ademhaling. Zo creëer je rust en een diep vertrouwen. 

 

23. Visualiseer licht en liefde bij je hartgebied

Breng je aandacht naar je hart en visualiseer daar licht en liefde. Laat het daar eens warm worden. Op deze manier richt je je aandacht niet naar je onzekerheid, naar verkramping, maar naar licht en liefde. Het hoeft niet zweverig te zijn. Zie het gewoon als een verlegging van je aandacht naar positieve gevoelens.

 

24. Doorbreek je negatieve gedachtenpatronen door mindfulness-training

Mindfulness-training werkt goed om je gedachtenpatroon te doorbreken. In plaats van dat je onbewust je aandacht volgt naar je onzekerheid. Leer je door mindfulness opmerken dat je in onzekere gedachten zit, waardoor je vervolgens je aandacht weer kan richten op helpende gedachten. Zo kom je weer in verbinding met jezelf.

 

25. Doe de bodyscan 

De bodyscan is ook een super fijne tool voor meer zelfvertrouwen. Hierdoor leer je wat er allemaal gebeurt in je lichaam. Vaak reageren je gedachten op een impuls in je lichaam. Als iets niet fijn aanvoelt, bijvoorbeeld in een nieuwe groep, dan ga je dat overdenken. En andersom werkt het ook zo. Je gedachten creëeren allerlei gevoelens in je lichaam. Eigenlijk hoef je alleen maar contact te maken met je gevoelens en valt er niet zoveel te overdenken. Je kent het vast wel dat je van die herhalende niet helpende gedachten hebt. Zodra je verbinding leert maken met je gevoelens zal je hoofd eerder rustig worden.

26. Terug naar jou

 

Hoe dichter je bij jezelf komt, hoe meer zelfvertrouwen je ervaart. Onzekerheid ligt in de buitenwereld. Doe ik het wel goed voor die ander, ben ik wel goed genoeg ten opzichte van de ander.

 

27. Goed voelen in je lichaam is goed voelen in je hoofd

Als je je goed voelt in je lichaam voel je je rustig in je hoofd en ervaar je rust en vertrouwen. Dus wees lief voor je lichaam!

 

28. Uit je hoofd, in je lijf

Ik geloof er in dat ego en denken voor een groot deel uit angst bestaat. Dat het ons beschermingsmechanisme is. Tenzij we het nuttig gebruiken. Praktisch. Maar controle, herhaling, negatieve gedachten, op je hoede zijn, perfectionisme, het is allemaal angst. Verbinding maken met je lichaam, uit het denken, en je gevoel brengt rust en vertrouwen. 

29. Grenzen ervaren

 

Door verbinding te maken met je lichaam, sta je sterker in je vertrouwen, waardoor je ook veel beter je grenzen kan aangeven en aanvoelen. Dus … leer contact maken met je lijf en je gevoelswereld.

ZELFVERTROUWEN

30. Je bent nooit altijd onzeker

Zelfvertrouwen is gelinkt aan bepaalde situaties. Je bent nooit altijd onzeker. Onderzoek eens wanneer je je onzeker voelt en wanneer je zelfvertrouwen ervaart.

 

31. Blijf dicht bij jezelf

Hoe dichter je bij jezelf komt, hoe meer zelfvertrouwen je ervaart. Onzekerheid ligt bij je buitenwereld. Doe ik het wel goed voor die ander, ben ik wel goed genoeg ten opzichte van de ander.

 

32. Uit je comfortzone

Zelfvertrouwen is te ontwikkelen. Iedere keer als je iets durft te doen wat je eerst niet durfde krijg je meer zelfvertrouwen. 

33. Waarin wil je meer zelfvertrouwen?

‘Ik wil graag meer zelfvertrouwen’ - onderzoek eens. Wat houdt het woordje ‘meer’ in. Wat houdt zelfvertrouwen echt in voor jou? Ik wil meer zelfvertrouwen kan te groot zijn. Hoe duidelijker je hebt waarin je zelfvertrouwen wil, hoe gerichter je hiermee aan de slag kan.

 

34. Je bent niet onzeker. Je hebt wel eens last van onzekerheid

Je bent niet onzeker. Nee, je hebt wel eens last van onzekerheid. 

 

35. Je bent niet de fout, je bent niet dom

Heb je vroeger gehoord dat je onaantrekkelijk bent, iets niet goed hebt gedaan, dom bent? Grote kans dat je dat (onbewust) bent gaan geloven. Maar onthoud; je bent niet dom of fout. Je hebt misschien iets niet zo handig (menselijks) gedaan. Je hebt een fout gemaakt, je bent niet die fout.

 

36. Word vriendjes met je interne criticus

In ons zit ook een criticus. Dat zal altijd zo blijven. Leer er mee samen te werken in plaats van tegen in te gaan. Onzekerheid in nieuwe situaties zijn logisch. Het is jouw beschermingsmechanisme. Je ego denkt jouw te moeten behoeden voor pijn.

 

37. Leer jezelf kennen

Zelfvertrouwen groeit door zelfkennis. Leer dus je zelf beter kennen. 

 

38. Welke overtuigingen liggen achter jouw onzekerheid?

Onderzoek je overtuigingen. Welke overtuigingen liggen achter jouw onzekerheid. 

Onderzoek eens waar deze overtuigingen zijn ontstaan. Heeft de persoon die jou iets heeft gezegd zoveel macht om jou de rest van je leven te laten geloven dat je niet goed genoeg bent? 

 

39. Je kan van een appel geen peer maken

Je kan van een appel geen peer maken. Een vis op het droge is ook ongelukkig. Je hebt je eigen kleur en vorm. Omarm en accepteer deze. 

 

40. Verklein het ideaalbeeld dat jij hebt van jezelf

Hoe groter de afstand is met jouw ideaal beeld van jezelf en van het leven hoe meer onzekerheid je ervaart. 

 

41. Ontdek je kwaliteiten

Ontdek je kwaliteiten en voeg deze steeds meer toe aan je leven. Kwaliteiten kan je onder andere ontdekken door iets waar je nu in doorslaat. Hang je te pas en te onpas de clown uit, dan is humor een kwaliteit van jou. Ben je nu een perfectionist, dan is je kwaliteit dat je er op kan vertrouwen dat je goed werk aflevert. Ben je een pleaser, dan is je kwaliteit zorgzaamheid en liefde geven aan een ander.

 

42. Ontdek je waarden

Ontdek je waarden en leef hiernaar

 

43. Waar word je blij van

Waar werd je vroeger blij van. Vraag door. Wat maakte dat je daar blij van wordt? Welk gevoel ervaar je daarbij? Ik vond het heerlijk om te rennen over het grote grasveld bij het zwembad en het zwemmen zelf. Als je doorvraagt dan kom ik uit op de vrijheid die ik toen ervoer. Vrijheid is dus heel belangrijk voor mij.

GEÏNSPIREERD LEVEN

Ik was vooral bezig met overleven in plaats van leven. Dus laat staan dat er ruimte was voor een geïnspireerd leven, plezier en genieten. Maar dit is o zo belangrijk voor meer zelfvertrouwen. Nu ik geïnspireerd leef ervaar ik zoveel meer zelfvertrouwen. Nu ik kies mijn mooiste leven te leven, kan ik zo genieten van het leven. Ik ben verantwoordelijk voor mijn leven. Door mijn mooiste leven te leven, kan ik dat ook doen voor een ander. Zo houd ik van mooi en lekker eten, gezelligheid, een leuk, gezellig huis.  Ik ben een gelukkiger mens als ik maximaal voor mezelf zorg en mijn dromen uit laat komen. Hiervan plukt mijn omgeving de vruchten. 

 

44. Waar word je blij van?

Ga op ontdekkingstocht waar je blij van wordt; hoe meer je gaat ontdekken waar je blij van wordt en hoe meer je dit toevoegt aan je leven, hoe meer zelfvertrouwen en positieve gevoelens je gaat ervaren. Je weet gelijk waar je blij van wordt, omdat er dan iets oplicht in jou. 

 

45. Maak een moodboard

Maak een moodboard of een board op Pinterest. Als je kijkt op Pinterest of een magazine dan voel je waar je bij oplicht, zonder dat je daar je denken voor hoeft te gebruiken. Zo leer je je smaak kennen. Nu creëer ik hiermee mijn meest inspirerende leven. Op Pinterest heb ik mijn droom slaapkamer, voeding, kleding gevonden. Daar haal ik zoveel plezier uit. Door mijn focus hierop geniet ik en krijg ik steeds meer zelfvertrouwen.

 

46. Stel je interne kompas/TomTom in. 

Door een board te maken van verschillende gebieden van je leven stel je je interne kompas in. Waar wil je heen? Als je je bedenkt dat je naar de deur wil lopen. Dan voert je lichaam/de interen processen dat automatisch uit toch. Zo werkt het ook met een moodboard. Onbewust zal je die richting op gaan. Zonder die (onbewuste) richting doe je maar wat.

 

47. Er is alleen maar nu waarin je iets kan veranderen

Ik moest eerst mooier, slimmer, beter, rijker zijn, voordat ik mijn mooiste leven kon leven. Maar het is zo’n eye-opener te beseffen dat er alleen maar nu is. Nu dit moment. Morgen komt nooit als je het niet naar het Nu toe haalt. Dus nu leef ik Nu mijn mooiste leven. Ook met een beperkt budget kan je zelf de slingers ophangen. Je kamer opfleuren, het gezellig maken, die reis gaan maken, die ene man aanspreken. Doe het Nu! 

 

48. Zoek werk dat bij je past

Als je werk doet dat niet bij je past, waar je niet goed in bent zal je je eerder onzeker voelen. Omdat je de wrijving ervaart die de werkplek en je diepste kern samen veroorzaken.

 

49. Wat wil jij

Luister en leef naar je behoeftes, naar wat jij echt wil. Dan zal je steeds meer zelfvertrouwen ervaren.

 

50. Het leven mag leuk zijn!

Laat het leven leuk zijn, fun zijn, vol plezier zijn. Voordat je het weet is het voorbij. Ontspanning en plezier is zelfvertrouwen.

ZELFVERTROUWEN IN CONTACT MET DE ANDER

51. Alles gaat over jou

Alles gaat over jou. Als jij het gevoel hebt dat je wordt afgewezen, dan is dat jouw gevoel. Jouw beleving. Negen van de tien keer denk je afwijzing te zien, die er niet is. Wat bij jou van binnen leeft zie je gereflecteerd in je buitenwereld.

 

52. Alles is een reflectie van je binnenwereld

Onzekerheid en zelfvertrouwen gaat volledig over jou. Het voelt alsof het plaatsvindt in de buitenwereld. Zij doet niet aardig. Hij mag jou niet. Hier pas ik niet tussen. Ik sta buiten deze groep. Het is allemaal een reflectie van jouw binnenwereld. Je hebt te werken aan je binnenwereld. Het vertrouwen vinden in jezelf. Zodra dit het geval is, zie je de onzekerheid niet meer terug in de buitenwereld. Je kan alles aan. Niet zoals vroeger, toen je nog zo kwetsbaar was. Nee, nu ben je volwassen. 

 

53. De ander heeft ook zijn/haar onzekerheden

Word je onzeker van een ander omdat hij of zij zich op een bepaalde manier gedraagt? Bedenk dan dat de ander ook zijn of haar onzekerheden kent. Onder het gedrag ziet een diepere laag die we niet zo snel laten zien. Pittig gedrag van een ander is vaak een bedekking een vorm van uiting van die onzekerheid en angst. Kijk eens of je daar doorheen kunt kijken. 

 

54. Verander je energie

Energie trekt energie aan. Ben jij onzeker, dan trek je dat aan. Hier wordt op onbewust niveau op gereageerd. Ken je die dagen dat je deur uitloopt, je lekker voelt, en de buitenwereld ook zo op je reageert? Net als dat je je niet lekker voelt en dat dan opeens alles tegenzit. Verander je energie. Hoe je dat doet leer je natuurlijk in mijn coaching en online training.   

55. Je ziet altijd jezelf in de ander

Je ziet altijd jezelf in de ander. Zo ook in een relatie. Ik kan mijn vriend helemaal leuk vinden, maar ook helemaal stom vinden. Als ik niet lekker in mijn vel zit, of onzeker ben, dan is de kans groot dat ik mijn vriend niet zo leuk vind en dat hij mij kan raken. Zit ik vol zelfvertrouwen dan kan hij mij niet raken, kan ik hem laten of ik verhoog zelfs zijn energie.  

VRIJHEID, VRIJ OM TE ZIJN WIE JE WIL ZIJN

Vrijheid is denk ik wel mijn grootste waarde. Vrij om te zijn wie ik wil zijn. Vrij om te doen wat ik wil doen. Onzekerheid is zo onvrij. Onzekerheid is perfectionisme, pleasen, controle, angst, moeten, jezelf wegcijferen, een andermans leven lopen, burn-out, status, een lage energie. 

 

Eerst onbewust en tegenwoordig bewust neem ik stappen naar vrijheid. Vrijheid is vertrouwen dat het leven voor je zorgt. Dat je vertrouwt op de levenskracht, op de levensenergie. Vrijheid betekent dat alles goed is zoals het is. Vrijheid is ontspannen in wat er nu is. Daarin zit het echte zelfvertrouwen. Want zelfvertrouwen en liefde is wat er overblijft als je ziet dat alle gedachten van onzekerheid en angst niet waar zijn. Dat er alleen maar Nu, dit moment is. 

 

56. Er is alleen maar nu

Ik mag af en toe zien dat er echt alleen maar Nu is. En dat is bevrijdend. Opeens schrik je hoe we onszelf voor de gek aan het houden zijn. En ook ik houd mezelf iedere keer weer opnieuw voor de gek. De trekkracht van onze gedachten zijn sterk en voordat ik het weet geloof ik weer dat ik onvrij ben, dat er tekort is, dat er onzekerheid is. Maar nee, ten diepste zijn we vrij, liefde en vertrouwen. Hier gaan we uiteraard verder op in tijdens mijn coaching en online training. 

 

57. Welke eerste stap neem jij nu naar vrijheid en zelfvertrouwen

Neem je hele leven eens onder de loep. Leef je vrijheid, plezier en zelfvertrouwen of ben je onvrij? Leef je andermans leven? Of je eigen leven? Mag je volledig jezelf zijn of ben je veel bezig met wat jij denkt dat anderen van je gedachten. Welke eerste stap kan je nemen naar vrijheid? Naar zelfvertrouwen?

58. Jezelf zijn

Je bent altijd al jezelf. Je bent vrij om jezelf te zijn, vrij om jij te zijn. Alleen de weerstand op bepaalde delen van jezelf, zoals onzekerheid, maken dat je ervaart dat je niet vrij bent. Maar als alles er mag zijn ben je vrij. Je kan niet anders dan jezelf zijn. 

59. Zorg goed voor jezelf

Als je lichaam goed voelt, voel je jezelf ook vaak beter. Dus lekker op tijd naar bed. Gelijk opstaan. Voldoende beweging. Het valt allemaal onder zelfliefde: maximaal goed voor jezelf zorgen.

60. Ieder oordeel naar de ander is een oordeel naar jezelf

Dus oordeel minder over anderen. Kijk naar de goede kanten van andere vrouwen, je partner, je collega. Want een oordeel naar een ander geeft een verkramping in jou. Door een positief gevoel over een ander ervaar jij een positief gevoel in jezelf.